Zamknij
Polecamy

Wikusia chodzi do przedszkola, dzieci codziennie zajadają się tam drożdżowym...Czytaj więcej Pierwsze, nieśmiałe kroki stawiane przez nasze dziecko to powód do wielkiej r...Czytaj więcej

Moje dziecko nie toleruje glutenu – dieta i środki ostrożności

gluten free

Celiakia i nadwrażliwość na gluten występują zarówno u dorosłych, jak i u dzieci. Chociaż nietolerancja glutenu to uciążliwa dolegliwość, można sobie z nią radzić. Obecna wiedza, środki medyczne, a przede wszystkim bogata oferta produktów bezglutenowych pozwalają na normalne funkcjonowanie na co dzień bez występowania objawów. Dzieci jednak wymagają dodatkowej kontroli rodzicielskiej. Zobacz, jak należy postępować w przypadku nietolerancji glutenu u dziecka.

Gluten, celiakia i alergia

Gluten to roślinne białko zapasowe zawarte w zbożach takich jak pszenica, żyto, jęczmień, owies. Niektóre organizmy mają problem z przyswajaniem glutenu, co jest spowodowane celiakią lub uczuleniem. Należy pamiętać, że to dwa różne schorzenia.

Celiakia jest nieuleczalną chorobą immunologiczną o podłożu genetycznym, która wiąże się z uszkodzeniem wyściółki jelita cienkiego. Uczulenie na gluten, inaczej zwane alergią lub nadwrażliwością na gluten, nie powoduje zmian w jelicie i, w przeciwieństwie do celiakii, może z czasem ustąpić.

Objawy celiakii i uczulenia na gluten są podobne. Bóle brzucha, kości i stawów, skurcze i wzdęcia, zmiany skórne, biegunka, mdłości, zmęczenie i osłabienie czy anemia to tylko przykłady – nietolerancja glutenu może przejawiać się na wiele różnych sposobów, dlatego tak trudno ją rozpoznać i konieczna jest diagnoza specjalistyczna.

Bezglutenowa dieta u dziecka

Jeśli u twojego dziecka stwierdzono celiakię lub alergię, musisz odpowiednio zmodyfikować jego jadłospis. Wprawdzie istnieją leki, które rozpuszczają gluten, ale najbardziej skuteczną metodą jest po prostu unikanie produktów, które go zawierają. Oto kilka przydatnych wskazówek.

  • Zastąp „zakazane” zboża innym źródłem węglowodanów. Mogą to być ziemniaki i bataty, ryż i wafle ryżowe, kukurydza, gryka, amarantus, tapioka. Podawaj też w zamian więcej warzyw: gotowanych, pieczonych i surówek.
  • Korzystaj z produktów bezglutenowych. Na sklepowych półkach znajdziesz bezglutenowe pieczywo, płatki śniadaniowe, chrupki, ciastka i wiele innych. Szukaj artykułów oznaczonych charakterystycznym symbolem przekreślonego łanu zboża.
  • Bądź kreatywny. Dzieci nie lubią nudy, dlatego staraj się różnicować jadłospis i przygotowywać nowe potrawy. W Internecie jest mnóstwo ciekawych przepisów na przysmaki dla chorych i alergików – dieta bezglutenowa nie musi być monotonna.
  • Bądź uważny. Diety należy przestrzegać także poza domem – w szkole, w restauracji, na kolonii. Upewnij się, że poinformowałeś odpowiednie osoby o nietolerancji dziecka, oraz że samo dziecko wie, jakie produkty może jeść, a jakich powinno unikać.

 

Podkreślamy, że stosowanie diety bezglutenowej jest konieczne tylko i wyłącznie w przypadku stwierdzonej choroby lub nadwrażliwości. Gluten nie jest szkodliwy dla zdrowej osoby i nieuzasadnione wyeliminowanie go z jadłospisu może skutkować niedoborem innych składników odżywczych, które zawierają zboża. Trzeba pamiętać, że popularny anty-glutenowy trend nie ma żadnych podstaw naukowych.

Tagi: , ,

Bez komentarzy

Leave a reply

Skomentuj
Wpisz swore imię
Twój adres e-mail

Story Page