Zamknij
Polecamy

Wikusia chodzi do przedszkola, dzieci codziennie zajadają się tam drożdżowym...Czytaj więcej Pierwsze, nieśmiałe kroki stawiane przez nasze dziecko to powód do wielkiej r...Czytaj więcej

Dziecko w naturze – leśne przedszkola

Od paru lat obserwujemy w Polsce rosnące zainteresowanie tematem leśnych przedszkoli, które biją rekordy popularności w Skandynawii, Niemczech, Czechach, Japonii czy USA. Moda na bycie blisko natury przerodziła się w styl życia. Obecnie w naszym kraju działa kilkadziesiąt takich placówek, a działania na rzecz edukacji w plenerze spowodowały istotne zmiany w ustawie o edukacji przedszkolnej i przyczyniły się do przyznania leśnym przedszkolom statusu prawnego.

Narodziny pomysłu leśnych przedszkoli

Pierwsze wzmianki o leśnych przedszkolach pochodzą z początku XX wieku z Anglii. Następnie w latach 50. wspomina się pewną Dunkę, Elle Flautau, która spędzała czas z dziećmi oraz pociechami sąsiadów na zabawie w lesie i po niedługim czasie utworzono pierwszą grupę. Tę inicjatywę uznaje się za początek historii leśnych przedszkoli w ich współczesnej formie. Poza tym dopracowanie formy leśnych przedszkoli zawdzięcza się mieszkańcom Skandynawii, którzy od wieków przywiązują dużą wagę do pielęgnowania więzi człowieka z przyrodą.

Cała idea przebywania w przyrodzie wiąże się z przygotowaniem człowieka do radzenia sobie w warunkach klimatycznych i byciem odpornym na chłód, wilgoć, co daje lepsze przygotowanie i start w dorosłe życie. Idee bycia w bliskim kontakcie z naturą, rozpowszechnili w Europie również Czesi i Niemcy, u których takich placówek jest ponad 1000.

Jak wygląda leśne przedszkole?

Leśne przedszkola to placówki, gdzie dzieci spędzają przynajmniej 80% czasu w ciągu dnia na świeżym powietrzu. Są to miejsca, w których nie zobaczymy wielkich budynków, ławeczek, łóżeczek, stolików, zabawek i tablic. Wszystko dzieje się na zewnątrz, w naturze: na plaży, w parku, w lesie, na polanie, w ogrodzie. Leśne przedszkola popierają ideę, aby dawać dzieciom swobodę, przestrzeń i pobudzać ich kreatywność.

W leśnym przedszkolu dzieci uczą się świata poprzez obserwację przyrody, odnajdują tu spokój, uczą się współpracy, same tworzą zabawki i planują swoje działania, bawią się ziemią, gałęziami i w błocie, śpią na mchu i pod drzewami. Jest to miejsce, gdzie dorośli nie ingerują, lecz są współtowarzyszami zabawy.

Pedagogika w leśnym przedszkolu

W leśnym przedszkolu uczenie się przez doświadczenie i rozwój motoryczny jest podstawową formą pracy. Wykwalifikowani nauczyciele dbają, aby rozwój dziecka był całościowy (holistyczny): angażował emocjonalnie, intelektualnie oraz poprzez zmysłowe doznania. Leśne przedszkola wykorzystują pedagogiki alternatywne: waldorfską, montessoriańską czy demokratyczną. Praca z dziećmi skupia się wokół teorii flow learning, Josepha Cornella. Są to działania, które polegają na obudzeniu w dziecku entuzjazmu, skupieniu jego uwagi oraz pozwoleniu mu doświadczać i dzielić się inspiracjami. Jak uważa wielu nauczycieli, już samo życie rytmem przyrody jest pedagogiką przeżyć i przygody.

Szczęśliwe dziecko

Do leśnych przedszkoli uczęszczają bardzo szczęśliwe dzieci. Codzienny pobyt na powietrzu zapewnia im konieczną dawkę ruch oraz rozmaitych okazji do wybawienia się. Dzieci te przebywają na zewnątrz bez względu na pogodę, przechodzą szkołę życia nie do odtworzenia w tradycyjnym przedszkolu.

W przeprowadzonych badaniach udowodniono, że dzieci te mają o wiele silniejsze organizmy, są odporniejsze i zdrowsze. Dodatkowo dzieci z leśnych przedszkoli są pewne siebie, odważne i samodzielne, co nie zawsze można powiedzieć o ich rówieśnikach. Dzieci poznają siebie, zadają pytania i uczą się wdzięczności, prostoty, hojności i szacunku dla ziemi, a także prowadzą ogródki z warzywami, gotują na ogniu i pielęgnują zwierzęta.

To wszystko, co oferują leśne przedszkola, jest ogromną wartością w naszym zabieganym świecie. W erze, gdy wykańczamy naszą planetę zanieczyszczeniami niech, chociaż dzieci od najmłodszych lat o nią dbają. Poprzez obcowanie z przyrodą dzieci najszybciej uczą się dobrych zachowań i poznają obowiązujące prawdy. Jeśli jeszcze nie posłaliśmy dziecka do przedszkola, warto rozważyć niekonwencjonalną propozycję, jaką jest leśne przedszkole.

 

Tagi: ,

Bez komentarzy

Leave a reply

Skomentuj
Wpisz swore imię
Twój adres e-mail

Story Page