Jak pomóc dziecku w słuchaniu i mówieniu? cz. I


Najlepszym sposobem pomocy w rozwoju języka naszego dziecka, jest po prostu dużo do niego mówić. Najlepiej, gdy będziemy to robili z uczuciem, aby maluch te dźwięki kojarzył z przyjemnością.  Są jednak dwa sposoby mówienia do dziecka. Jeden z nich jest pożyteczny dla rozwoju mowy u dziecka, drugi niekoniecznie.\n\nNależy mówić bezpośrednio do dziecka. Niemowlę nie potrafi jeszcze skupić swojej uwagi na słyszanej rozmowie, jeżeli nie widzi od kogo lub czego pochodzi dźwięk. Jeżeli dziecko jest w pokoju, w którym znajduje się cała rodzina i kilka osób mówi, dziecko będzie wręcz zagubione w potoku dźwięków i słów. Nawet kiedy dziecko zobaczy już, że to ty mówisz, będzie zawiedzione widząc, że twoja twarz zwrócona jest w kierunku innej osoby. W takim chaosie trudno maluchowi jest wyodrębnić poszczególne dźwięki. Dlatego bardzo ważne jest, aby mieć czas na „rozmowy” z dzieckiem sam na sam.\n\n\n\nDziecko najszybciej uczy się słów od najbliższych. Jeszcze zanim je pierwszy raz wypowie, zna ich znaczenie, rozpoznaje konteksty zastosowania tego słowa oraz towarzyszące gesty, mimikę i ton głosu. Są to rzeczy bardzo charakterystyczne dla osób, dlatego też, nawet dwulatkowi czasem ciężko jest zrozumieć znaczenie jakiegoś słowa, jeżeli wypowiada je całkowicie nieznana mu osoba.\n\nNależy pamiętać, aby w rozmowach z niemowlakiem używać tak zwanych słów-kluczy. Dziecko musi utrwalać sobie nazwy, które odpowiadają przedmiotom. I tak na przykład szukając kapci mów: „Gdzie są twoje buty?”, a nie „Gdzie one są?”.\n\nBardzo ważne jest, aby dziecko nauczyło się nazywać siebie. Przez gramatykę naszego języka słowo „ja” jest bardzo trudne dla dziecka, z tego względu, że jego forma zależna jest od tego, kto je wypowiada. Dlatego też staraj się mówić, używając imienia malucha, na przykład: „Gdzie są buty Jasia?”. Będzie to znaczyło dla dziecka więcej niż zaimek „twoje”.\n\nMów do dziecka używając krótkich zdań, w których powtarzać się będą słowa klucze. Zamiast zdania „Czy to nie było śmieszne, kiedy ten kot, którego widzieliśmy, wdrapał się na drzewo?”, powiedz: „Popatrz na kota! Widzisz go? Kot wdrapuje się na drzewo. Tam! Kot na drzewie.”.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *