Używanie więcej niż jednego słowa


Kiedy maluch opanował już sporo pojedynczych słów i nauczył się używać ich w rożnych kontekstach i z różną intonacją, bez żadnego specjalnego zachęcania przejdzie do etapu dwuwyrazowego. Nie oczekuj jednak na razie od niego poprawności gramatycznej. Dodaje drugie słowo w celu przekazania pełniejszego lub dokładniejszego znaczenia, nie po to, aby mówić „poprawniej”. Do slow a „piłka” może dodać tylko takie słowa, które mogą coś więcej o tej piłce powiedzieć. Może na przykład powiedzieć: „Jasio piłka” albo „duża piłka”. Nie próbuj go poprawiać, bo zmniejszysz jego radość wynikającą z możliwości komunikowania sie z tobą. Bardzo ważne jest pokazanie dziecku, ze czyniony przez niego w tej dziedzinie wysiłek opłaca się. Kiedy mówi: „piłka”, może myśleć o jednej z, wielu, ale kiedy mówi: „Jasio piłka” znacznie łatwiej jest zgadnąć, że ma na myśli: „Czy to piłka Jasia?” albo: „Czy Jasio będzie grał w piłkę?”\n\n\n\nZwroty dwuwyrazowe ułatwiają zrozumienie procesów myślowych dziecka w wieku poniemowlęcym. Uda wam się na przykład zauważyć, ze mały zaczyna myśleć o rzeczach, których nie może w danym momencie widzieć. Jeżeli chodzi po pokoju powtarzając:  „miś?”, „miś?”, można zgadnąć, że myśli o swoim pluszowym misiu, ale kiedy chodzi i mówi: „gdzie miś?” będzie oczywiste, że go szuka. Będziecie mogli usłyszeć tworzenie pierwszych pojęć. Mały był na etapie, kiedy wszystkie zwierzątka nazywał np. „kici”, a teraz może spotkać owczarka alzackiego i stwierdzić ze zdziwieniem i powątpiewaniem: „duży kici?” Będzie wtedy wiadomo, że choć mały nie zna jeszcze oddzielnego słowa na określenie psa czy innego zwierzęcia niebędącego kotem, nie ma jeszcze wystarczająco sprecyzowanego pojęcia kota, a wiec nie jest całkiem przekonany, ze ten duży pies do niego nie pasuje!


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *