Uczenie się poprawności gramatycznej


Pierwsze wypowiedzi dziecka charakteryzują się jego własnym stylem i telegraficznym wręcz skrótem przekazu myślowego. Dziecko chce powiedzieć nam o wszystkim co go ekscytuje, interesuje lub dotyczy w jakikolwiek inny sposób. To jest priorytetem dla dziecka. Z pewnością nie jest dla niego tak ważne to, aby dokładnie naśladować to, jak mówią dorośli.\n\nDoskonale obrazuje to przykład małego chłopczyka, który pierwszy raz zabrany na mecz piłki nożnej wykrzyknął: „Patrzy, dużo ludzie!”. Dorosły powiedziałby: „Zobacz, ile ludzi!”. Wypowiedzi nie brzmią podobnie, ale bez problemu jesteśmy się w stanie domyśleć, co chciał nam przekazać podekscytowany nową sytuacją.\n\nDziecko początkowo będzie mówiło własnym językiem i ciągle słuchało twojego. Jeżeli będziesz słuchała tego co mówi dziecko i od razu odpowiadała mu podtrzymując rozmowę, zauważysz, jak bardzo dziecku podoba się taka wymiana zdań. Uczysz dziecko komunikowania się. Dodatkowo, twoje poprawne wypowiedzi staną się wzorem dla dziecka, i stopniowo, będzie zbliżał się do takiego sposobu formułowania zdań. Jeżeli maluch przybiega do ciebie mówiąc: „Dzidzia płacze! Szybko!” docenisz, że zrozumiałaś co chciał ci przekazać, reagujesz, ale przy okazji powtórz to zdanie formułując je poprawnie: „Czy Asia płacze? Już idę sprawdzić.”.\n\n\n\nJeżeli jednak będziesz na siłę poprawiała dziecko i zmuszała do powtarzania tego samego, ale „w twoim” języku, możesz nawet zahamować rozwój niemowlęcia, a szczególnie jego mowy. Mały najzwyczajniej się zniechęci i przestanie próbować. Absolutnie nie wolno udawać, że się nie rozumie dziecka, jeżeli nie powiedziało czegoś poprawnie. To jest oszukiwanie. Dziecko chciało przekazać komunikat, a nie pochwalić się odpowiednio zbudowanym zdaniem.\n\nPodobnie szkodliwe dla rozwoju mowy będzie udawanie języka, jakim posługuje się dziecko. Musisz ciągle dostarczać dziecku nowych form i wyrazów, które będzie przyswajał i później stosował sam.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *