„Co to?” i „Dlaczego?” – zadawanie pytań jako poznawanie świata


Kiedy dziecko skończy trzeci rok życia, samo zacznie odczuwać potrzebę poszerzania swojego słownika. Dlatego też, tak często zacznie zadawać pytania typu „co to?”. Często też w ten sposób prosi o przypomnienie mu nazwy jakiegoś przedmiotu, albo chce upewnić się, że wie co to jest i jak się nazywa. Maluch nie oczekuje wówczas długich odpowiedzi opisujących przedmiot i jego zastosowanie. Mów więc: „to jest krzesło”, „to krówka”.\n\n\n\nDopiero później przychodzi faza pytań „dlaczego?”, „po co?”, „do czego?”. Oczywiście dla rodzica, monotonne powtarzanie tych pytań jest zdecydowanie męczące. Należy jednak uzbroić się w cierpliwość i zrozumieć, że to my w tym momencie jesteśmy dla niego skarbnica wiedzy. Ciągłe pytania są tylko dobrym sygnałem tego, że nasze dziecko się prawidłowo rozwija i chce poznawać otaczającą je rzeczywistość.\n\nBardzo często dziecko będzie zadawało pytania, na które odpowiedzi i tak by nie zrozumiał lub nawet przekraczają one twoja wiedzę. „Dlaczego jest deszcz?”, „Dlaczego można wyłączyć światło?”, „Dlaczego nie można wyłączyć słońca?” itd. Nigdy jednak nie odpowiadaj dziecku „bo tak jest”. Jeżeli maluch pyta cie o coś,  to z pewnością nie dlatego że chce poznać wszystkie zachodzące czynniki atmosferyczne związane z opadami, ale dlatego, że spodobały mu się krople, które widzi na powierzchni kałuży. Wystarczy wiec jeżeli powiesz, że „deszcz to woda, która spada z chmur ”. Jeżeli dziecko zada pytanie, na które nie znasz odpowiedzi, po prostu to przyznaj. Bardzo dobrze jeżeli w takim momencie powiesz: „to ciekawe pytanie, ale sama nie wiem, jak przyjdzie tatuś to go zapytamy, lub sprawdzimy w książce…”


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *